Teraz jest Cz paź 18, 2018 7:11 pm




Stwórz nowy wątek Ten wątek jest zamknięty. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
 Vademecum mieszkańca Astry 
Autor Wiadomość
Site Admin
Avatar użytkownika

Dołączył: So mar 17, 2007 5:19 pm
Posty: 102
Post Vademecum mieszkańca Astry
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Vademecum mieszkańca Astry by Seymour
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



I. Wersje



Wersja beta 1.0

Szczerze powiedziawszy pierwszy raz coś takiego piszę, tak więc nie wiem nawet czy zawarte tu będą wszystkie najważniejsze informacje, a tym bardziej czy komuś okażą się pomocne. W każdym razie wypada spróbować. Od razu zaznaczam, że jestem otwarty na wszelką krytykę i opinie.



II. Słowem wstępu



Wszyscy Ci, którzy marzyli o szybkich i widowiskowych walkach gdzie do dyspozycji mamy bogaty arsenał wraz z mechaniką opierającą się na tym, co zaprezentowały nam takiej gry jak choćby Max Payne i przeniesie tego wszystkiego w realia sieciowe, gdzie przeciwnikiem nie jest bezmyślna maszyna, lecz żywy człowiek wkońcu znaleźli właściwą grę. Możliwość biegania po ścianach unikając gradu kul, akrobacje i salta rodem z filmów braci Wachowskich czy Johna Woo przy akompaniamencie uderzających szaleńczo o betonową podłogę łusek oraz dawka ogromnego arsenału do wyboru, który zapowiada nam już od samego początku tytuł gry.

Poradnik ten ma za zadanie przedstawić wszystkie dostępne(lub raczej znane mi) techniki walki. Głównie skupie się na opisaniu k-style, czyli sztandarowych ruchów wielu graczy przez których zapewne nie raz dostawaliście białej gorączki próbując trafić takiego delikwenta, który poruszał się w chaotyczny sposób po planszy. Nie będe ukrywał iż kluczem do opanowania tego stylu jest wręcz małpia zręczność, zdolność uderzania precyzyjnie w klawisze oraz wykonywania wszystkich czynności z zawrotną prędkością.
Widziałem kiedyś filmik pokazujący rozgrywkę w GunZ, jednak kamera skupiona była nie na grze, lecz klawiaturze jednej z osób. Muszę przyznać, że to co zobaczyłem, mianowicie sposób w jaki palce pracują jeżdżąc po klawiszach jeden za drugim wprawiło mnie w osłupienie.




III. Podstawy




Nie będe się rozdrabniał opisując wall run czy wbijanie miecza w ścianę, bo takie rzeczy można sobie przyswoić już po 5 minutach od momentu zalogowania się. Zanim rozpoczniemy chciałbym zaznaczyć iż odpowiednie umiejscowienie przycisków służących za szybką zmianę broni to naprawdę połowa sukcesu w opanowaniu reszty ruchów zawartych poniżej. Niektórzy mają mniejsze dłonie i przy podstawowej konfiguracji(WSAD) mogą mieć problemy podczas szybkiego operowania klawiszami 1, 2 i 3. Osobiście korzystam z konfiguracji Q, E i F, gdzie pierwszy służy mi za meele weapon, drugi to first weapon, natomiast trzeci - secondary weapon. Wygoda przede wszystkim. Tak więc wszystkim tym, którzy będą mieli problemy z przyswojeniem sobie komend na ustawieniach podstawowych zachęcam do zmiany. Uczulam jednak jeżeli macie w planach korzystać z krętałki na myszcze do zmiany broni. Jest to po prostu niewygodne.
K, lets move on


Najważniejszą rzeczą jaką powinniście sobie przyswoić jest opanowanie mapy. Bez względu na to gdzie aktualnie gracie i w jakiej sytuacji się znajdujecie, czy macie przewagę nad przeciwnikiem lub jesteście przyparci do muru z malejącym współczynnikiem hp ZAWSZE musicie mieć w głowie opracowany plan awaryjny. Nie lekceważcie porozrzucanych na mapie apteczek, zbroi i amunicji. One są po to by z nich korzystać, nawet jeżeli macie kupiony własny medic kit to używajcie go jedynie wtedy, gdy naprawdę nie widzicie innego wyjścia, jesteście na krańcu śmierci i za daleko od wyżej wymienionych dobrodziejstw.
Dobrym rozwiązaniem jest zapamiętanie czasu po którym jest respawn owych przedmiotów i zbieranie ich gdy tylko się pojawią. Ma to dwie zalety

Po pierwsze : daje Ci to pełną kontrolę nad polem bitwy
Po drugie : utrudniasz grę przeciwnikowi powodując, że on sam nie ma szans na podbudowanie zdrowia w krytycznych sytuacjach

Krótko mówiąc : przestrzeganie tych reguł zapewnia Ci większą szansę na zwycięstwo


Lag. GunZ jest wręcz przepełniony po brzegi laggerami. Nie ma na to niestety skutecznego lekarstwa dopóki Maiet nie poprawi kodu sieciowego zapewniając nam korzystniejsze warunki do gry. Na dzień dzisiejszy jednak nie ma co marzyć o jakichkolwiek zmianach. Nigdy, NIGDY nie wierzcie współczynnikowi 'hit' pojawiającego się wraz z charakterystycznym dźwiękiem gdy trafisz lagującą osobą. Przy pingu rzędu 130-150+ w zwyż trafiasz powietrze, a przeciwnik znajduje się parę centymetrów dalej niż jest w rzeczywistości. Skuteczną metodą jest przewidywanie gdzie aktualnie znajduje się dany gracz, jeżeli ucieka - wystarczy celować nieco do przodu, a najlepiej ustawić się pionowo do kierunku w którym podąża i wtedy przeprowadzać atak. Gra na zasadzie chybił trafił niestety


Kolejną rzeczą wartą wzmianki jest dash. Zawsze korzystajcie z dasha. Gdy poruszacie się lub biegniecie do przeciwnika, nawet podczas używania broni dalekiego zasięgu, by uniknąc ciosu lepiej jest wykonać unik w ten sposób, niż turlając się. Czemu? W porównaniu do turlania gdzie nie możesz obracać kamerą oraz postacią, dash pozwala na większą swobode ruchu, mamy minimalną kontrolę nad swoją postacią i nie trwa on tak długo jak unik wykonany z bronią w ręku. No i oczywiście nie jesteś bezbronny podczas wykonywania tej czynności. Kolejnym atutem jest możliwość cancelowania dasha mieczem, co powoduje przestawienie się kamery na swobodny tryb obracania. Same plusy

Ale trochę odbiegłem od głównej puenty, którą chciałem zawrzeć w tym akapicie. Dash wykonywany wraz z podskokiem pozwala Twojej postaci przemieszczać się o WIELE szybciej niż przy podczas zwykłego wykonywania tego ruchu. O ile dostatecznie szybko będziesz łączył spację wraz z podwójnym tapnięciem klawiszu odpowiadającego za poruszanie się do przodu


Wyżej wymienione cancelowanie to wręcz nieodłączny ruch wykonywany przez każdego dobrego gracza. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy biegniemy po ścianie, odbijamy się spacją i próbujemy wycelować w powietrzu bronią w przeciwnika. W większości przypadkach jeżeli ten jest gdzieś z boku to nie ma siły byśmy to zrobili z powodu zablokowania kamery do momentu dotknięcia przez naszej postaci stopą ziemi. A do tego czasu możemy już zostać podziurawieni jak ser. Cancelowanie natomiast, które wykonujemy z wyciągniętym mieczem pozwala nam na obrót kamery pod dowolnym kątem. Wystarczy, że podczas odbicia od ściany wykonamy w powietrzu cięcie mieczem. Prawda, że proste? Jest to tylko jeden z wielu przykładów wykorzystania tej techniki, która zapewniam przydaje się bardzo często


To chyba wszystko co chciałem zawrzeć w podstawach. Przejdźmy zatem do technik




IV. Techniki

W tym rozdziale opiszę wszystkie znane mi techniki jakie uświadczyłem w GunZie. Bez zbędnych formalności i rozdrabniania się w szczegóły przejdę do meritum. Dodam jedynie, że nie powinniście oczekiwać iż opanujecie wszystko w jeden dzień. Niekiedy potrzeba tygodni czy nawet miesiąca, by móc w pełni korzystać z zawartej tu wiedzy. Podczas doskonalenia danego ruchu wejdźcie do gry i postarajcie się przez całą rozgrywkę używać tylko jednej techniki. To jedyna moja rada na szybkie przyswojenie sobie wszystkich informacji
Wszystkie ruchy tu opisane wykonywane są z mieczem

Słownik pojęć :


Dash -> Szybki ruch postaci do przodu. Wykonywane poprzez wciśnięcie dwa razy któregoś z klawiszy kierunku(przód, przód, tył, tył itp)

Slash -> Cięcie mieczem. Mówi samo za siebie

Meele -> Broń biała. Miecz


Mam nadzieję, że wszystko jest jasne, tak więc ruszamy



* Wall canceling



Ten ruch wykonuje się przez większość czasu w grze. Jak już wspomniałem wcześniej postać, która biegnie po ścianie, odbija się od niej i w momencie gdy szybuje przez chwile w powietrzu ma zablokowany/ograniczony ruch swojej postaci do pewnego stopnia.

Taka sama sytuacja również zdarza się kiedy np biegniesz po ścianie pionowo i odbijasz się od niej. Znów szybując w powietrzu praktycznie nie możesz zbyt wiele zrobić dopóki nie wylądujesz stopami na ziemi. Natomiast gdy przy takiej sytuacji wyciągniesz miecz i zrobisz cięcie zniwelujesz tą prawidłowość i będziesz mógł swobodnie obracać swoją postacią.

Tą technikę k-stylerzy używają głównie do wykonywania multiple wall runu, który jest już w bardziej zaawansowanej sekcji

Jest to chyba najprostsza rzecz jaką można się nauczyć



odbicie się od ściany -> slash



* Light step




W zasadzie mało przydatne, ale warto go opanować przed zapoznaniem się z butterfly'em. Jeżeli zacznie wychodzić Ci bezproblemowo za każdym razem to przy nauce bf'a wystarczy wywalić ostatniego dasha i na jego miejsce dodać blok do sekwencji ruchu w light stepie. W każdym bądź razie korzystając z tej techniki zwiększasz swoją prędkość poruszania się oraz masz przy okazji możliwość ataku przeciwnika. Dobre dla początkujących osób dopiero zapoznających się z k-stylem.



podskok -> dash -> slash -> dash(powtarzamy od początku)



* Butterfly



Prawdopodobnie pierwsza poważna technika jaką ludzie uczą się nim próbują cięższych rzeczy. Do BF pasuje powiedzenie 'najlepszą obroną jest atak'. Polega ona na atakowaniu mieczem, jednocześnie blokując ciosy przeciwnika. Sprawdza się w szczególności przeciwko osobom walczącym z Tobą meele, jednak nieraz ta technika była mi przydatna również gdy trzeba było zdjąć delikwenta posługujacego się bronią dalekiego zasięgu z racji, iż butterfly broni przed pociskami. Kolejność wystukiwania klawiszy jest następująca :


podskok -> dash -> slash -> blok(powtarzamy od początku)


W praktyce wygląda łatwo, jednak z początku może się wydawać trudnym do opanowania ruchem, gdy już będziesz próbował go wykonać. Trenuj, a efekty przyjdą same. Po paru grach z pewnością zauważysz, że idzie Ci coraz lepiej



* Slashshot



Słynny slashshot. To właśnie on jest wizytówką graczy k-style. Wzbudzająca postrach u wszystkich ludzi technika polega na ataku mieczem z jednoczesnym wystrzeleniem pocisku z shotguna. Zabójcza broń na krótkie i średnie dystanse, jednak niezbyt efektywna na dalekie. Oczywiście w zależności jaką bronią sie posługujesz, jednak większość graczy do tej techniki wybiera właśnie shotgun. Co tu dużo mówić, opanowanie tego ruchu zajmie Ci sporo czasu, ale efekty jakie ze sobą niesie bardzo się opłacą.


podskok -> dash -> slash(przytrzymanie przycisku lewej myszy) -> zmiana broni z meele na dystansową -> następuje wystrzelenie pocisku w momencie gdy nasza postać opada na ziemię(puszczamy przycisk myszy) -> zmiana broni na meele(powtarzamy od początku)


Jak widać w porównaniu do butterfly'a jest to już wyższa szkoła jazdy. Co więcej musimy nacisnąć tyle przycisków w tak krótkim czasie, że już na samym początku można się pogubić. Jednak wszystko przychodzi z czasem. Prosta metoda na opanowanie tej techniki : na początku wykonujcie slashshota bez uwzględnienia dasha, jest to o wiele łatwiejsze do opanowania i mniej problematyczne. Dopiero później połączcie resztę w całość



* Half Step



W gruncie rzeczy to jest to nieco zmodyfikowany slashshot, z tym, że robimy dwa dashe w powietrzu zamiast jednego. Bardzo przydatna technika, w zasadzie po opanowaniu jej do perfekcji slashshot odchodzi na dalszy plan


podskok -> dash -> slash(przytrzymanie przycisku lewej myszy) -> zmiana broni z meele na dystansową -> dash -> następuje wystrzelenie pocisku -> zmiana broni na meele(powtarzamy od początku)



* * *



To be continued

_________________
Obrazek
私を戦いなさい


N mar 18, 2007 10:26 am
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Stwórz nowy wątek Ten wątek jest zamknięty. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron